PEPERIKSAAN

PEPERIKSAAN

Isnin, 4 Januari 2016

PERUTUSAN PENGETUA

Assalamualaikum wbr dan selamat sejahtera

Rasa syukur kita panjatkan kehadrat Allah kerana dapat berkhidmat  lagi di sekolah ini. Tahun 2016 tentunya menjanjikan beberapa cabaran kepada para warga pendidik di sekolah ini terutama dalam bidang kurikulum , kokurikulum dan pembangunan sahsiah pelajar di samping memenuhi hasrat ibu bapa dan kementerian.

Pada asasnya ,sekolah merupakan salah satu institusi yang diberikan tanggungjawab untuk mendidik dan menerapkan sahsiah yang baik kepada para pelajarnya. Dengan pelbagai kemudahan yang disediakan pada masa kini , seharusnya fungsi sekolah dapat dijayakan melalui peranan yang dimainkan oleh anggota di dalamnya. Salah satu aspek yang menjadi tuntutan pada masa  kini ialah persoalan dasar dan tujuan pendidikan. Oleh yang demikian kita wajar  memahami dan menyelami hal ini bagi  membolehkan warga pendidik mempunyai gambaran yang jelas tentang dasar dan hala tuju pendidikan negara pada tahun- tahun mendatang.

Pendidikan adalah proses “memanusiakan” manusia dalam ertikata yang sebenar. Hasrat murni ini seharusnya dijelmakan dalam semua tindakan dan perlakuan setiap anggota pendidik yang menjadi titik akhir bagi matlamat suci pendidikan . Pendidikan di  negara ini juga merupakan  sebagai satu usaha untuk membentuk insan yang holistik iaitu memiliki  ilmu dan kemahiran yang sesuai di samping  nilai dan disiplin selaras dengan hasrat yang terkandung dalam  Falsafah Pendidikan Negara.

Dalam nada yang sama , dasar dan misi Kementerian Pendidikan adalah bermatlamatkan untuk mewujudkan sistem pendidikan yang terbaik bagi menghasilkan insan yang mempunyai daya ketahanan tinggi dalam memenuhi aspirasi dan kehendak individu, masyarakat dan negara. Enam  aspirasi pelajar yang digariskan , 11 anjakan oleh Kementerian Pendidikan dan lima bidang keberhasilan utama , seharusnya mampu dicapai dalam usaha memenuhi matlamat pendidikan di peringkat sekolah.

Pembaharuan sistem pendidikan merupakan satu usaha yang berterusan ke arah  pembaikan dalam teori dan amalan pendidikan. Oleh itu para guru seharusnya memahami dan menjiwai perubahan dan kehendak semasa dalam dunia pendidikan pada masa kini. Dalam menempuh gelombang kedua (2016-2020 ) fokus utama  Kementerian Pendidikan ialah akan melaksanakan perubahan struktur sistem pendidikan negara untuk mempercepatkan perjalanan perubahan  dalam usaha menangani kebimbangan mengenai pengetahuan, kemahiran dan nilai untuk maju sesuai dengan perkembangan ekonomi dunia hari ini.Antara yang diberikan penekanan  ialah berkaitan dengan KSSM, peningkatan penguasaan Bahasa Inggeris, inovasi ICT dan meningkatkan bimbingan dan sokongan kepada guru bagi penambahbaikan penyampaian pengetahuan, kemahiran, dan nilai merentasi semua aspek kurikulum dan kokurikulum.

Saya berharap agar semua warga sekolah ini dapat memenuhi tuntutan semasa dan meningkatkan  komitmen diri. Kerjasama pelbagai pihak yang jitu dan kompeten  mampu menjulang nama sekolah ke arah pencapaian yang lebih gemilang pada masa hadapan. 

Sekian terima  kasih.


(TN HJ RAZAK BIN JOHAR)
Pengetua,
SMK Sagil Ledang
 

 






                                                            




Tiada ulasan:

Catat Ulasan