Assalamualaikum wbr dan selamat sejahtera
Rasa syukur kita panjatkan kehadrat Allah kerana dapat
berkhidmat lagi di sekolah ini. Tahun
2016 tentunya menjanjikan beberapa cabaran kepada para warga pendidik di
sekolah ini terutama dalam bidang kurikulum , kokurikulum dan pembangunan
sahsiah pelajar di samping memenuhi hasrat ibu bapa dan kementerian.
Pada asasnya ,sekolah merupakan salah satu institusi
yang diberikan tanggungjawab untuk mendidik dan menerapkan sahsiah yang baik
kepada para pelajarnya. Dengan pelbagai kemudahan yang disediakan pada masa
kini , seharusnya fungsi sekolah dapat dijayakan melalui peranan yang dimainkan
oleh anggota di dalamnya. Salah satu aspek yang menjadi tuntutan pada masa kini ialah persoalan dasar dan tujuan
pendidikan. Oleh yang demikian kita wajar
memahami dan menyelami hal ini bagi
membolehkan warga pendidik mempunyai gambaran yang jelas tentang dasar
dan hala tuju pendidikan negara pada tahun- tahun mendatang.
Pendidikan adalah proses “memanusiakan” manusia dalam
ertikata yang sebenar. Hasrat murni ini seharusnya dijelmakan dalam semua
tindakan dan perlakuan setiap anggota pendidik yang menjadi titik akhir bagi
matlamat suci pendidikan . Pendidikan di
negara ini juga merupakan sebagai
satu usaha untuk membentuk insan yang holistik iaitu memiliki ilmu dan kemahiran yang sesuai di
samping nilai dan disiplin selaras
dengan hasrat yang terkandung dalam
Falsafah Pendidikan Negara.
Dalam nada yang sama , dasar dan misi Kementerian
Pendidikan adalah bermatlamatkan untuk mewujudkan sistem pendidikan yang
terbaik bagi menghasilkan insan yang mempunyai daya ketahanan tinggi dalam
memenuhi aspirasi dan kehendak individu, masyarakat dan negara. Enam aspirasi pelajar yang digariskan , 11 anjakan
oleh Kementerian Pendidikan dan lima bidang keberhasilan utama , seharusnya
mampu dicapai dalam usaha memenuhi matlamat pendidikan di peringkat sekolah.
Pembaharuan sistem pendidikan merupakan satu usaha
yang berterusan ke arah pembaikan dalam
teori dan amalan pendidikan. Oleh itu para guru seharusnya memahami dan
menjiwai perubahan dan kehendak semasa dalam dunia pendidikan pada masa kini.
Dalam menempuh gelombang kedua (2016-2020 ) fokus utama Kementerian Pendidikan ialah akan
melaksanakan perubahan struktur sistem pendidikan negara untuk mempercepatkan
perjalanan perubahan dalam usaha
menangani kebimbangan mengenai pengetahuan, kemahiran dan nilai untuk maju
sesuai dengan perkembangan ekonomi dunia hari ini.Antara yang diberikan
penekanan ialah berkaitan dengan KSSM,
peningkatan penguasaan Bahasa Inggeris, inovasi ICT dan meningkatkan bimbingan
dan sokongan kepada guru bagi penambahbaikan penyampaian pengetahuan,
kemahiran, dan nilai merentasi semua aspek kurikulum dan kokurikulum.
Saya berharap agar semua warga sekolah ini dapat
memenuhi tuntutan semasa dan meningkatkan
komitmen diri. Kerjasama pelbagai pihak yang jitu dan kompeten mampu menjulang nama sekolah ke arah pencapaian
yang lebih gemilang pada masa hadapan.
Sekian
terima kasih.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan